Zaterdagnamiddag (13u – 18u) – “Onder-ons”
Op vraag van heel wat dansdocenten organiseren we opnieuw een “Onder-ons”. Onder begeleiding van Aleksandra Janeva Imfeld en artistiek-educatief medewerker Anne-Lore Baeckeland duik je in een experimentele zoektocht rond één thema, een materiaal, een gebruiksvoorwerp dat een verrijking kan zijn voor je danslessen.
Meer info volgt snel!
Ben je geïnteresseerd en wil je al meer info? Stuur dan een mailtje naar annelore@danspunt.be.
Zondag – “Workshopdag”
Zeven docenten geven uiteenlopende workshops als ondersteuning en inspiratie voor jouw lessen met kinderen (en ook jongeren). Kies je drie favoriete workshops en stel zo je eigen programma samen!
De meeste workshops worden in het Nederlands gegeven, enkele gaan in het Engels door, afhankelijk van de docent. We vermelden telkens de taal van de workshop en of er vertaald wordt.
9u30: onthaal
10u tot 12u – keuzeworkshop 1
1. Justine Reeve (ENG): Developing dance compositions, where to start
In deze workshop leer je dansbewegingen ontwikkelen via improvisatie en krijg je tools om composities te creëren met en voor jonge dansers. Na afloop heb je ook handvaten om kinderen hun eigen stuk te laten choreograferen.
Deze workshop wordt gegeven in het Engels. Contacteer Anne-Lore (anne-lore@danspunt.be) als je nood hebt aan een tolk.
2. Maria Speth (NL): Dansspetters, een Tijdloze Bron van Inspiratie voor Dans en Muziek voor kinderen van 6 tot 9 jaar
Maria Speth is de bedenker van Dansspetters, een indrukwekkende verzameling van dansen en bijhorende muziek. Heel wat concepten die te vinden zijn in de publicaties van Maria geven antwoorden op vragen die jonge dansdocenten vandaag hebben zoals: “hoe kan ik werken met een klas?”, “hoe kan ik een dansvoorstelling maken in 8 lessen?”, “hoe kan ik werken met een groep heel diverse kinderen?” … Een unieke combinatie van zowel structuur als improvisatie!
3. Maricelle Peeters (NL): Klassieke dansles geven aan kinderen voor jonge lesgevers
Maricelle neemt je mee in de wereld van ballet door het bereiden en uitvoeren van verschillende balletbewegingen als recepten, waarbij de juiste ingrediënten essentieel zijn. Er wordt aandacht besteed aan hoe je klassieke balletlessen interessant en plezierig kunt maken voor leerlingen, met behoud van kwaliteit.
Deze workshop is gericht op jonge lesgevers. De workshop van Maricelle Peeters in blok 2 op ervaren lesgevers.
4. Olivier Goetgeluck (NL): Inspired by Fighting Monkey
Een dynamische verkenning van beweging via individuele en partneroefeningen die draaien om fysieke reacties, creativiteit en spel. Het doel is om verbeelding, improvisatie en gedragsflexibiliteit te versterken. Fighting Monkey is daarom een interessante praktijk om dans met kinderen en jongeren vanuit een nieuwe hoek te benaderen.
12u – 13u – Pauze
13u tot 15u – keuzeworkshop 2
1. Justine Reeve (ENG): Choreographic Hooks and Hacks
Deze workshop richt zich op het ontwikkelen en structureren van dansmateriaal, waarbij we choreografische hooks en hacks verkennen om boeiende, efficiënte composities te creëren. Deelnemers zullen actief bewegen, samenwerken en nieuwe technieken toepassen om innovatieve choreografische momenten te maken met jonge dansers.
Deze workshop wordt gegeven in het Engels. Contacteer Anne-Lore (anne-lore@danspunt.be) als je nood hebt aan een tolk.
2. Lowie Deseyne (NL): Focus op Hip Hop
Lowie deelt zijn unieke aanpak om kinderen niet alleen te leren dansen, maar ook echt te laten voelen wat beweging is, met aandacht voor differentiatie en motivatie. Hij biedt inzicht in zijn creatieve proces voor het maken van choreografieën en vertaalt deze naar toegankelijke lesstof, waardoor je je eigen danslessen kunt verrijken.
3. Maricelle Peeters (NL): Klassieke dansles geven aan kinderen voor ervaren lesgevers
Maricelle neemt je mee in de wereld van ballet door het bereiden en uitvoeren van verschillende balletbewegingen als recepten, waarbij de juiste ingrediënten essentieel zijn. Er wordt aandacht besteed aan hoe je klassieke balletlessen interessant en plezierig kunt maken voor leerlingen, met behoud van kwaliteit.
Deze workshop is gericht op ervaren lesgevers. De workshop van Maricelle Peeters in blok 1 op jonge lesgevers.
4. Zoë Demoustier (NL): Hoe kan je kinderen eigenaarschap geven in een creatieproces?
In deze workshop onderzoeken we hoe jonge dansers actief betrokken kunnen worden bij het creatieve proces van choreografie, met de focus op het ontwikkelen van eigenaarschap over dans, verhaal en geschiedenis. We ontdekken hoe kinderen bewegingstradities kunnen leren en transformeren tot hun eigen repertoire.
15u30 tot 17u – keuzeworkshop 3
1. Anne-Lore Baeckeland (NL): (on)gewoon een dansje (tot 18u)
Anne-Lore deelt haar inzichten over het stimuleren van creativiteit en het ontwikkelen van basisvaardigheden bij kinderen door middel van dans. Ze presenteert bevindingen uit recent dans-educatief onderzoek, introduceert het project ‘Bal Sucré’, en licht toe hoe ze Feldenkrais-principes toepast in haar werk met kinderen, waarbij ze gestructureerde dansvormen combineert met experimentele ateliers.
2. Maria Speth (NL): Dansspetters, een Tijdloze Bron van Inspiratie voor Dans en Muziek voor kinderen van 9 tot 12 jaar
Maria Speth, bedenker van Dansspetters, presenteert een actief dansatelier waarin ze haar tijdloze dansmethode toelicht en demonstreert. Deelnemers krijgen inzicht in de logica en doelstellingen achter haar werk en ervaren hoe deze in de praktijk kunnen worden toegepast.
3. Zoë Demoustier (NL): Hoe kan je kinderen eigenaarschap geven in een creatieproces?
In deze workshop onderzoeken we hoe jonge dansers actief betrokken kunnen worden bij het creatieve proces van choreografie, met de focus op het ontwikkelen van eigenaarschap over dans, verhaal en geschiedenis. We ontdekken hoe kinderen bewegingstradities kunnen leren en transformeren tot hun eigen repertoire.
Dit is dezelfde workshop als bij blok 2, maar iets korter.