Vanuit je persoonlijke e-mail
Als je via je eigen e-mailadres of mailbox een mail stuurt naar een groep mensen, zorg er dan steeds voor dat je geadresseerden in het ‘BCC’ (blind copy) vak staan. Zo vermijd je dat alle geadresseerden elkaars adres kennen en/of ongevraagd gebruiken voor andersoortige mails en zijn deze e-mailadressen beter beschermd.
Met een nieuwsbriefprogramma
Stuur je geregeld mailings uit? Dan gebruik je beter een eenvoudig nieuwsbriefprogramma zoals MailChimp of Campaign Monitor.
Met zo’n programma hoef je je geadresseerden niet één voor één te kiezen en kan je verschillende groepen geadresseerden opslaan: zo kan je vb. een aparte mailgroep maken voor ‘deelnemers aan cursus kinderdans 2018’, ‘oud-lesgevers’ of ‘programmatoren cultuurcentra’. Op die manier kan je elke mail naar het juiste publiek sturen.
Je kan er ook voor zorgen dat mensen zich via je website automatisch kunnen inschrijven op je nieuwsbrief. Zo bereik je meteen nieuwe geïnteresseerden.
Als iemand zich uitschrijft uit je mailinglijst en geen mails meer wenst te ontvangen, houdt het mailingprogramma dat automatisch bij. Zo hoef je niet zelf te onthouden wie je mail al dan niet mag krijgen.
Via een nieuwsbriefprogramma kan je je mails ook mooi vormgeven en (erg handig!) statistieken bijhouden van je mailings. Je kan zien hoeveel mensen je mail geopend hebben, wie op welke link heeft geklikt … Zo leer je gaandeweg meer over je publiek en kan je je nieuwsbrieven zelf succesvoller maken.
Zorg er in elk geval voor dat je niet te vaak nieuwsbrieven verstuurt en dat je de mailings stuurt naar relevante mensen. Wie te veel of oninteressante mails krijgt, zal zich storen, interesse verliezen en uitschrijven.
Voor je begint, check je best even wat de privacywetgeving GDPR je toelaat op vlak van mailings en nieuwsbrieven.
Meer info of advies?
- Een goeie nieuwsbrief maken is iets wat je kan leren! Lees hier alvast tips voor een goede onderwerpsregel.
- Bekijk deze 10 basistips voor een nieuwsbrief.