Danspunt: Doorheen je repertoire vinden we een brede waaier van invalshoeken terug. Ook binnen de sessie waarvan ik een stukje meepikte werd al snel duidelijk dat dit breder dan danscreatie zal zijn. Met welk materiaal ga je deze keer aan de slag?
Alexandra: ‘Dat klopt. Dit stuk begint bij het onderzoek naar de relatie tussen ruimtelijkheid, beweging en emoties. Voor alle drie de aspecten is geluid de dragende kracht. De elementen van ruimtelijkheid en beweging koppelen we aan emoties. De emoties die we aanraken halen we uit het verhaal van Olivia Binana. Haar ervaring zit vol met contradicties van verlies, botsing, beperking, verwarring maar ook overgave, moed en durf.’
‘Wanneer we deze componenten in de vorm van geluid en beweging letterlijk in de ruimte plaatsen, creëren we een wave van emoties. Om dit in een coherent geheel te gieten als zijnde één doorlopende wave, werk ik samen met Stan, geluidsfilosoof. Ook hij doet mee onderzoek en zal specifiek voor ons stuk de muziek schrijven. Het is geen klassiek muziekstuk maar een soundscape die zich ook door de ruimte zal verplaatsen.’
Danspunt: Om dit stuk te creëren vertrekken jullie vanuit de ervaring van Olivia, welke elementen van haar levensverhaal gebruiken jullie?
Alexandra: ‘Olivia werd geleidelijk aan blind. Het verliezen van haar zicht was een gebeurtenis die niet van vandaag op morgen plaatsvond. De hoofdvraag die zij zich hierbij stelt is ‘hoe kan echte liefde bestaan?’. Vanuit haar ervaring is het moeilijk te geloven dat er een God, onder de vorm van liefde, bestaat wanneer er zoiets kan gebeuren als het zicht dat verdwijnt. Het feit dat zij blind werd voelde als een straf voor haar.’
‘Wanneer Olivia haar verhaal vertelt merk je haar twijfel over het bestaan van liefde in de pure zin. Ze spreekt die twijfel ook uit en stelt zich kritisch op tegenover het bestaan van liefde. Zelf noemt zij dit Le tribunal d’Amour. Ze heeft als het ware de liefde terechtgesteld.’
‘Dit proces onderging zij als individu en kenmerkte zich door verlies en pijn. Maar er is ook een gedeelte na. Langzaamaan transformeert dit verloop en zijn er naast negatieve veranderingen ook andere, positievere invalshoeken. Tijdens de creatieperiode willen we deze positieve elementen ook benadrukken naar Olivia toe.’
‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan hulp bieden aan een slechtziend persoon. Dit kan voor twee individuen heel anders ervaren worden. Je kan ervan uitgaan dat iemand je wil betuttelen, je eigenwaarde niet respecteert maar je kan er ook vanuit gaan dat deze persoon je wil ondersteunen in je eigen autonomie en je een stapje verder wil brengen.’
‘De deelnemers in dit project zijn zowel ziend als niet- of slechtziend. Dit geeft een veilige en begripvolle context om deze verschillende invalshoeken te benoemen en te exploreren.’