Dat klink dan wel als een serieuze dansles en geen fun tussenuurtje?
Klopt! De cursus is geen lachertje. Ze krijgen Appreciation: een studie waarin ze alles van professionele werken bestuderen; van bewegingsmateriaal tot ruimtegebruik, alsook Performance en Choreography. Al dat lesmateriaal moeten ze niet alleen in de praktijk kunnen omzetten, maar moeten ze ook echt blokken voor een schriftelijk examen. Dat is de enige manier om het vak zo academisch mogelijk te maken.
Lijkt me ook geen lachertje voor de docenten?
De grote uitdaging voor docenten is de tijd waarin ze alles moeten behandelen. Ze moeten zes stukken diepgaand bestuderen, op academisch niveau. Rosas is een populaire keuze bij docenten, Anne Teresa De Keersmaeker is hier hot! Ze moeten techniek en drie vaste stukken repertoire aanleren en ze moeten op de een of andere manier kunst weten te beoordelen. Hoe doe je zoiets? Met cijfers en criteria? Ik vind dat moeilijk.
Het zou geweldig zijn als we de leerlingen gewoon choreografie en techniek konden leren, zonder het vingertje van de syllabus. Dat zie ik als mijn uitdaging, om het idee te verspreiden dat spel en plezier vinden in leren even belangrijk zijn als de kwalificaties.
Hoe doe je dat, dat idee verspreiden?
Dansdocenten kunnen een beroep doen op mijn twee creatieve dansboeken Dance Improvisations en More Dance Improvisations, mijn Creative Dance-leerplan The Creative Dance Medals, en mijn Facebookgroep The Dance Teachers Agony Aunt, waarop ik tips en ideeën deel.
Scholen kunnen me boeken voor creatieve workshopsessies en mijn kansgebaseerde choreografisch hulpmiddel, The Choreospinner, aanschaffen. Via One Dance UK draag ik bij met webinars over creativiteit, artikels en leerplannen. Ik ben ook externe expert bij OFQUAL, de instantie die kwalificaties en examencommissies in het VK reguleert en monitort. Zo heb ik invloed op de kwalificaties waarop studenten worden beoordeeld. Bovendien heb ik tien jaar lang specificaties geschreven voor een bekende examencommissie in het VK.
Mijn hoofd wil altijd maar meer, ik wil van alles op de hoogte blijven zodat ik ondersteuning kan ontwikkelen wanneer dat nodig is. Het gaat om netwerken, vragen stellen, lezen, bronnen ontwikkelen en kijken of ze bruikbaar zijn, herzien, filteren, ontdekken en niet bang zijn om iets nieuws te beginnen.