nl / en

Dans en met name folk kwam pas later in je artistieke vorming. Hoe belangrijk is deze discipline voor je geworden?

Dans is onlosmakelijk verbonden met de andere aspecten van mijn werk. Ik ben danseres, muzikante en clown. Ik combineer constant de verschillende disciplines. Zo heeft het dansen mij ook als muzikante geholpen. Men vertelde me dat ik moest deelnemen, moest luisteren om de muziekstukken te kunnen spelen. Dat is ook echt zo. In de dans én in de muziek zitten bepaalde accenten die je enkel oppikt door het te ervaren. Wanneer je de traditionele dans, zoals bijvoorbeeld de Ierse volksdansen, zelf danst, de bewegingen begrijpt, begrijp je ook beter de muziek. Het is een enorme meerwaarde om met beide kunsten bezig te zijn.

Je werk bevat steeds verschillende disciplines. Is er één waar je het liefst uit vertrekt?

In het circus waarmee ik rondtrek, werken we met voorstellingen en ateliers voor kinderen. Ook hier ben ik aan het werk met dans, muziek en mijn rol als clown. Zo’n voorstellingen zijn allesomvattend. We kunnen niet anders dan de componenten combineren. Ze zijn zo nauw met elkaar verbonden dat ik eigenlijk niet stilsta bij wat we als eerste aangrijpen.

 

 

Danseres, clown, muzikante -Aurélie Giet

© Kwac Studio 2020

Zie je je interesse in folkdans als een reis?

Absoluut. Iedere folk- of traditionele dans is anders. De enorme diversiteit hierin is terug te brengen naar het ontstaan van iedere dans op zich. De plaats, de tijd, de context waarin het ontstond doordringt de dans zoals we die nu nog steeds kennen en uitvoeren. Het is enorm interessant om de geschiedenis hiervan te ontdekken. Buiten het feit dat folkdans op onnoemelijk veel plaatsen (al dan niet in de geschiedenis) te vinden is, bracht het me ook op verschillende plaatsen. Ik volgde stages overal ter wereld, net om nieuwe repertoires te ontdekken.

Het bracht me in Zuidwest-Frankrijk, Zuid-Amerika, Italië, Poitou … In het kader van mijn masteropleiding antropologie volgde ik een semester lang een cursus Zweedse dans aan de Malung school in Zweden. Iedere dag dansen gaf de mogelijkheid om na te denken, uit te proberen en te reflecteren, wat enorm interessant was om de diversiteit en ook de gelijkenissen in folk te ontdekken.

“Zowel de dans als de folkliederen vertellen een verhaal. Het is interessant om deze liederen te laten spreken, mensen te laten ontdekken wat de achtergrond is en het hele verhaal op scène te zetten.”

Folk- of volksdans wordt niet altijd als populair gezien, ervaar jij dit anders?

Het motto onbekend is onbemind past hier wel. Het eerste idee is vaak dat het een oubollige dans is met oudere dansers in kostuums. Een vrij log en zwaar gegeven met weinig variatie. Toch is er veel variatie en leer je van binnenuit veel verschillen kennen. Persoonlijk leerde ik als tiener folk kennen. Op dat moment hield ik niet van luide muziek zoals je dat in het uitgaansleven vaak hoort. Folk was veel rustiger en er was net ook een volksdansgroep met veel jongeren waar ik me bij aansloot. Ik heb daarom folk op een heel dynamische en frisse manier leren kennen.

Zijn er specifieke elementen in folk die je aanspreken?

Zowel de dans als de folkliederen vertellen een verhaal. Het is interessant om deze liederen te laten spreken, mensen te laten ontdekken wat de achtergrond is en het hele verhaal op scène te zetten. In september was er het Folk Festival van Marsinne (tussen Luik en Namen). Het festival trekt zowel gevorderden als beginners aan. Je leert er steeds nieuwe artiesten kennen. Het is een boeiende uitwisseling van ervaringen. Op zo’n momenten merk je dat je folk kan blijven ontdekken.

Je speelt ook in een trio (klarinet, gitaar en accordeon) voor volksfeesten, welke projecten zitten er nog aan te komen?

Het grootste deel van mijn werk draait rond circus en de Waalse volksdans, die grappig genoeg veel bekender is in Frankrijk. Er staan dus nog ateliers en optredens hierrond gepland in Frankrijk. Daarnaast blijft het circus een vaste waarde. Wanneer ik rondtrek, werken we met voorstellingen en ateliers voor kinderen. Ook hier ben ik aan het werk met dans, muziek en mijn rol als clown. In Brussel geef ik verder nog les aan het conservatorium. Zoals je merkt, blijft mijn werk dus de verschillende disciplines omvatten. En uiteraard is er op 11 december de Rendez-Vous voor volks- en werelddansers bij Danspunt in Gent! Daar geef ik in de namiddag een  creatieve danssessie, waarbij ik de dansers laat kennismaken met Waalse dansen.

Ontdek Aurélie’s werk op haar website

 

tekst: Maximiliane Verlaak

 

 

Laden…

Bekijk hier het programma van Rendez-Vous voor volks- en werelddansers (11/12/2022, Gent).

‘In de kijker’ is een platform voor dansers, dansdocenten en makers om net dat ietsje meer te vertellen over hun werk. Ontdek de diversiteit van het danslandschap

en laat je inspireren!

Maakplaats in Gent biedt studioruimte, coaching, toonmomenten en zichtbaarheid voor choreografen, nieuwe makers en dansers. Danspunt maakt 7 op 7 plaats voor jouw danslaboratorium waar je kunt verdiepen, vernieuwen en presenteren.

Check Maakplaats