Hoofdmenu

Eerste editie van De Grote Belgische Dansvitrine

EERSTE EDITIE VAN DE GROTE BELGISCHE DANSVITRINE

 

Op 29 april 2017, Dag van de Dans, organiseert Danspunt, i.s.m. HETPALEIS, de voorstelling van de eerste editie van De Grote Belgische Dansvitrine. Op dit nieuwe dansplatform presenteert het steunpunt voor dans en beweging een gevarieerde staalkaart van aanstormend talent en straffe dans. Van ballet tot Indische dans, van hedendaags tot urban. Met choreografen uit alle uithoeken van Vlaanderen en Brussel. De choreografen kregen een coachingtraject op maat, begeleid door toonaangevende makers en dramaturgen. Op 29 april 2017 (20 uur) tonen ze hun creatie aan het grote publiek in HETPALEIS (Antwerpen).

 

De Grote Belgische Dansvitrine: talentontwikkeling en podiumkansen

Met De Grote Belgische Dansvitrine geeft Danspunt choreografen en dansers podiumkansen en ondersteunt ze (amateur)kunstenaars in hun artistieke parcours. Aan de voorstelling op 29 april ging dan ook een feedbackgesprek en coachingtraject vooraf. Tijdens het feedbackmoment op 19 maart (Zinnema, Brussel) toonden 23 choreografen hun creatie aan een team van dansexperten. Ze kregen persoonlijke feedback op hun stuk en het feedbackteam selecteerde 12 creaties voor een intens coachingtraject op maat. Hiermee realiseert Danspunt één van haar belangrijke pijlers, talentontwikkeling.

Het feedbackteam bestaat uit dramaturgen, choreografen, dansers,... uit de professionele danswereld: Geert Belpaeme (theatermaker en performer L’hommmm), Isnelle da Silveira (dramaturge, coach), Lisi Estaras (danseres en choreografe les ballets C de la B), Robrecht Ghesquière (licht- en klankontwerper en klankingenieur, o.a. voor Anne Teresa De Keersmaeker, Sidi Larbi Cherkaoui, Pina Bausch,…), Greet Van Poeck (dramaturgisch assistente Ultima Vez/Wim Vandekeybus), Marc Vanrunxt (choreograaf Kunst/Werk) en Darryl E. Woods (danser en coach Eastman).

 

0p het podium van De Grote Belgische Dansvitrine 2017

12 voorstellingen, 14 choreografen, 73 dansers. Een gevarieerde cocktail van uiteenlopende dansstijlen en leeftijden; solo, duo’s en groepen;... Met nationale en internationale performances en choreografen.

 

Leen Ampe en Melissa Vanheste – ‘The art of movement’ door Mistral
Wevelgem

Leen Ampe is vaste choreografe bij Mistral en maakte haar debuut bij de dansgroep als danseres in 1998. In 2009 werd ze tweede choreografe, naast conceptregisseur, choreograaf en oprichter van Mistral, Jan Dekyvere. In 2015 nam Leen Ampe het roer van Dekyvere over. Ze creëerde ondertussen diverse choreografieën voor de voorstellingen in eigen beheer, ‘Puur’ (2010) en ‘Daarom moet ik steeds terug’ (2013). Daarnaast werkt ze samen met de groep regelmatig creaties uit in opdracht van uiteenlopende eventen en producties.

Melissa Vanheste genoot van jongsaf aan een klassieke opleiding bij dansschool Pirouette (Wevelgem), die later werd aangevuld met moderne en hedendaagse dans. In 2007 trad zij toe als danseres in Mistral. Sinds 2016 is ze actief als gastchoreografe en ondersteunt zij Leen Ampe regelmatig bij het uitwerken van choreografieën.

 

Frédérique Dom – ‘On the move’ door Dansstudio Cirkels
Kessel

Frédérique Dom startte haar professionele dansopleiding in Dé! Kunsthumaniora in Lier. Deze opleiding zette ze verder in P.A.R.T.S (Brussel). Na P.A.R.T.S danste ze zelf mee in verschillende projecten in Vlaanderen en bij danscompagnie Lune (Leuven). Ook startte ze meteen als dansdocent in verschillende dansscholen. Ondertussen geeft ze al bijna tien jaar les en maakt ze jaarlijks choreografieën voor wedstrijden en voorstellingen.

 

Alexander Carrillo – ‘El ultimo vuelo’ door Indira Prada Berlijn/Scherpenheuvel

Alexander Carrillo en Indira Prada, beiden van Colombiaanse afkomst, leerden elkaar 17 jaar geleden kennen. Allebei zijn ze professionele choreografen en dansers. Na zijn opleiding aan de University of Arts in Bogota kwam Alexander Carrillo in aanraking met hedendaagse dans en ging er een nieuwe wereld voor hem open.

Vandaag pendelt Alexander Carrillo tussen België en Duitsland en brengt hij zijn werk terug naar Colombia. Na een reünie vorig jaar beslisten Alexander en Indira om samen Atelier Rosa op te richten. Wat als een vriendengezelschap begon, evolueerde naar een laboratium waarbij ze op zoek gaan naar nieuwe manieren om zich uit te drukken.

Allebei groeiden ze op tijdens de burgeroorlog en maakten ze mee dat mensen uit hun huizen werden gezet. Alexander en Indira zien gelijkenissen met de huidige vluchtelingencrisis en laten zich inspireren door dit terugkerende proces. Alexander Carrillo gebruikt kunst als een manier om te reflecteren over deze veranderingen.

 

Zoë Demoustier – ‘Under the skin’ door Compagnie Aira
Leuven

Zoë Demoustier is een jonge performer en choreografe. 
Ze studeert momenteel aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (opleiding mime) en werkt als docent bij danscentrum Aike Raes.


Voor haar heeft het lichaam de kracht universeel te zijn en is het een primaire en intuïtieve betekenisgever, waardoor het communiceert op gevoelsniveau.
 Zoë Demoustier is op zoek naar een onafhankelijke fysieke taal waarin ze een brug slaat tussen dans, mime en beeldende kunsten. Ze wil emotionele en beeldende landschappen creëren die herkenbaar zijn en de toeschouwer persoonlijk raken.

 

Carolina Van Eps en Francesca Saraullo – ‘Entre Lunas Chapitre I Et toi’ door Carolina Van Eps en Francesca Saraullo
Gent/Brussel

Carolina Van Eps en Francesca Saraullo zijn twee performers die elkaar ontmoetten in 2012 tijdens hun masteropleiding aan de Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles. Hun gemeenschappelijke interesse voor de gevoelige relatie tussen ruimte en lichaam, en de relatie tot visuele kunsten, leidde tot een samenwerking.

Carolina Van Eps is een onafhankelijke bewegingsartiest, wat zich uit in onderzoek, dansen, creëren, lesgeven en het organiseren van artistieke evenementen. Ze is mede-organisator van Radical-Contact Festival Sweden2016 en momenteel begeleidt ze de workshop Dialogues in Motion. Op dit moment werkt ze ook aan haar persoonlijke creatie Delirium (met de steun van Het Entrepot, Victoria Deluxe, Workspace Brussels).

Francesca is een danser-performer, een jonge choreografe, leerkracht en beeldend kunstenaar. Momenteel is ze mede-creator voor het in situ project Riabitare il future/Relive the future (met de steun van het Italiaanse ministerie van cultuur, de regio Abruzzo en ArTeAlter Production) en werkt ze aan haar persoonlijke voorstelling La Sospesa (met de steun van o.a. Theater Wolubilis, BRASS/CC Forest, Workspace Brussels en La Bellone).

 

Esther Nwanu – ‘Phase’ door Urban Dance Floor
Geel

Esther Nwanu is met haar 19 jaar de jongste choreografe van De Grote Belgische Dansvitrine 2017. Vijf jaar geleden maakte ze kennis met de danswereld en sindsdien is dans haar passie. Ze probeert zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te doen om zo ook haar eigen stijl als choreografe vorm te geven. Sinds september is ze vaste choreografe bij Urban Dance Floor. In het dagelijkse leven is ze studente communicatiewetenschappen en is ze ook met muziek bezig.

In haar choreografieën gebruikt ze meestal elementen uit verschillende urban stijlen, maar ze experimenteert 
ook graag met bewegingen die meer bij het hedendaagse aanleunen.

 

Judith Clijsters – ‘You are my surface’
Antwerpen

Danseres en choreografe Judith Clijsters studeerde aan de Northern School of Contemporary Dance en toerde erna in de UK met Verve Dance Company en Phoenix Dance Theatre. In 2010 verhuisde ze terug naar België en verdiepte ze zich in de productie van podiumkunsten. Naast het maken van eigen creaties, werkt ze heel graag met semi-professionele en amateurdansers. In deze context focust ze voornamelijk op een diepgaande co-creatie. Tot slot is ze ook yogadocent bewegingscoach.

Judith Clijsters onderzoekt in haar werk aandachtig ons hedendaagse gedrag t.o.v. beweging en de omgang met ons lichaam. Het resultaat is steeds opnieuw een oproep om de pauzeknop van ons hoofd even in te drukken en in te zoomen op het plezier en de intelligentie van ons lichaam in beweging. 

 

Stefanie Cottenier – ‘Stil’ door Stefanie Cottenier
Gent

Stefanie Cottenier verdiept zich al 25 jaar in hedendaagse dans. Met de Polydans Kompanie (Kortrijk, nu Passerelle) trad ze 15 jaar lang op en werkte samen met gastchoreografen waaronder Sidi Larbi Cherkaoui en Lisbeth Gruwez. Als freelancer danste ze in producties van onder meer De Vlaamse Opera en De Nederlandse Opera.

Haar werk bewandelt de grens tussen dans en performance. Ze grijpt graag terug naar tekstmateriaal, waarop ze dan intuïtief en associatief tot een eigen beeldtaal komt die zowel abstract als poëtisch is.

 

Maya Sapera – ‘Taal’ door Maya Sapera Dance Company
Gent

Maya Sapera is een autoriteit voor Indische dansen in België. Ze werd op 6-jarige leeftijd ingewijd in de Indische dans. Haar moeder liet haar kennismaken met de folklorewereld van Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Haar werk wordt zowel in het binnen- als buitenland gevraagd en gewaardeerd.

Typerend voor de choreografe is dat ze haar creaties graag in samenwerking met de dansers uitwerkt. Zo wordt de choreografie beter door hen beleefd. Ook de muziek wordt op dezelfde manier uitgewerkt. De basis van alles, het concept, wordt getoetst aan de artiesten en eventueel ook aangepast. De dans en muziek worden daaruit geboren. Traditie, persoonlijke interpretatie, gevoel, inleving, constante vernieuwing en invraagstelling kenmerken het werk van Maya Sapera.

 

Eefje Verbeke – ‘Huidhonger’ door Allegro Dance Company
Gent/Kortrijk

Eefje Verbeke is licenciate geschiedenis en internationale politiek, maar haar passie voor dans leidde haar ook op professioneel vlak naar de danssector. Ze is docente hedendaagse dans in verschillende dansscholen.

Als maker filtert Eefje Verbeke thema's uit de buitenwereld die haar raken en reikt ze die op haar beurt aan aan haar dansers. Samen ‘verwerken, ontbenen en versnijden’ ze dat materiaal en maken het tot beweging. Beweging die (aan)raakt. Secuur kijkt de choreografe toe hoe iedereen elkaars interpretatie omarmt, dan wel wegwerpt. Choreografie vormt voor haar een medium om het te hebben over de innerlijke gevoelswereld van de mens en deze via dans een weg naar buiten te banen. 

 

Hiroshi Wakamatsu – ‘Grief Point’ door Compagnie Hiroshi Wakamatsu 2
Gent/Brussel

Hiroshi Wakamatsu begon zijn professionele carrière als klassieke danser in 1994 in Tokio, Japan. Na een lange carrière bij verschillende professionele dansgezelschappen, startte hij in 2008 zijn eigen gezelschap op, in Brussel: Compagnie Hiroshi Wakamatsu. Zijn tweede gezelschap richtte hij op in Gent (Dansschool De Ingang).

In zijn creaties toont hij verschillende visies over de wereld waarin we leven, voornamelijk geïnspireerd door emoties en de verschillen tussen mensen.

 

Alex Kyriakoulis – ‘Omne Trium Perfectum’ door SAMWD Lier
Lier

Alex Kyriakoulis volgde een dansopleiding in National State School of Dance (Griekenland) en Rallou Manou Professional Dance Academy (Griekenland). Ervoor volgde hij al economische studies en een regie- en acteeropleiding.

Nadat hij verschillende jaren had gedanst en geacteerd overal in Europa, richtte hij La Verita Dance Company op in België. Met La Verita stond hij wereldwijd in verschillende theaters en op festivals (Korea, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, België, Zwitserland,…). In 2015 kreeg hij de prijs van beste nieuwe choreograaf in de Europese wedstrijd “Les lendemains qui dansent” in Frankrijk. In 2014 nam hij deel aan de “Berner Tanzpreise” (Zwitserland) en werd hij geselecteerd voor de finale van de wedstrijd “No Ballet” (Duitsland) en van “Machol Shalem” (Israël).

De laatste 4 jaar werkt hij ook als dansdocent in SAMWD Lier en de dansacademie in Bornem, waar hij o.a. choreografieën maakt voor hun gezelschappen. In zijn werk ontleedt hij bewegingen, van klassieke dans tot de hedendaagse weergave.

 

En in 2018?

In 2018 organiseert Danspunt twee edities van De Grote Belgische Dansvitrine, in samenwerking met Cultuurcentrum Brugge en STUK Leuven.

 

<Einde persbericht>

 

Voor meer info - interviews - beeldmateriaal - vrijkaarten:

 

Elien Lefevere

Communicatiemedewerker

09 269 45 32

elien@danspunt.be

 

 

Over Danspunt

Danspunt is het artistieke steunpunt en de belangenbehartiger voor dans en beweging in Vlaanderen en Brussel. Danspunt stimuleert kwaliteit en vernieuwing en gaat hierbij maatschappelijke, creatieve en artistieke ontwikkelingen in de danssector niet uit de weg.

 

Danspunt vzw • Abrahamstraat 13, 9000 Gent • T. 09 269 45 30 • info@danspunt.be  (!NIEUW REKENINGNUMMER! IBAN: BE54 8939 4406 5497 • BIC: VDSPBE91)